Managers zijn de generaals in het bedrijfsleven. In het bedrijfsleven en mede gedreven door de belangen van aandeelhouders gaat voornamelijk om winnen en verliezen.
Natuurlijk gaat het ook om duurzaamheid en sustainability, echter zonder gezond verdienmodel gebaseerd op een gezonde strategie is elke onderneming verloren en gedoemd om van het strijdtoneel te verdwijnen.
En hier is tegelijkertijd de crux:
En juist op basis van die doelen stuur je je manschappen aan op basis van een visie, een beeld hoe je de markt ziet en weet je soms op basis van de informatie die je ter beschikking staat dat je je manschappen op een onzekere missie stuurt.
D-day 6 juni 1944. Een enorme troepenmacht, een beeld van de verdediging in Frankrijk in Normandië, geen compleet beeld, een buitengewoon hoge mate van complexiteit waar ondanks alle risico-analyses van alles fout kan gaan daarbij je er alles aan hebt gedaan om de geïdentificeerde risico’s te mitigeren. En je geeft als leider de opdracht, wetende dat je (wellicht) slaagt maar dat dit ten koste gaat van offers.
Waarom doen je mensen dit? Wat maakt dat zij zo gemotiveerd zijn om alles wat ze hebben (in het bedrijfsleven, hun tijd, hun intellect, hun gevoel, hun inzet en commitment) vrijwillig te geven aan de missie waar jij ze op uitstuurt? Dit vergt leiderschap!
Door ze te motiveren. Door ze aligned te krijgen en te houden op de doelen die er zijn. Als leider heb jij 4 basis principes en als je die kunt leven en naleven zullen je mensen alles geven aan de organisatie en dus ook aan jou:
Jij bent de generaal, jij als generaal bent bij je mensen in het landingsvaartuig en ervaart en doorleeft wat je mensen doorleven om ze te leiden en het voorbeeld te laten zijn zonder angst wetende dat jullie alleen op die manier de missie kunnen laten slagen.
Bel Sandra Luthart: 035 623 75 37.
Of stuur een mail: secretariaat@gustavkaser.com